101 تکنیک بازی درمانی برای کودکان منتشر شد/ تسهیل کردن بیان مشکلات روان‌شناختی با استفاده از بازی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چاپ دوم کتاب “101 تکنیک بازی درمانی» نوشته هیدی جرارد کادوسون و چارلز ای. شیفر به ترجمه الله محمد اسماعیل منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: “یک منبع شگفت‌انگیز برای تکنیک‌های بازی درمانی، کودکانی هستند که ما با آنها کار می‌کنیم. بسیاری از تکنیک‌های این کتاب برای یک کودک خاص فرضی ارائه شده است. ما از کمک به کودکان دارای مشکلات روان‌شناختی، لذت برده و این امر خلاقیت برخی از درمانگرانی را که در نوشتن این تکنیک‌ها همکاری داشته‌اند را افزایش می‌دهد. همکاران این کتاب، گروه متنوعی از درمانگران با رویکردهای بازی درمانی کودک‌محور، بازی درمانی شناختی‌ ـ رفتاری، بازی درمانی گشالت، بازی درمانی یونگ، بازی درمانی روان پویایی و بازی درمانی تجویزی را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین جنبه درمان ما برای کودکان، همدلی است که با کودک برقرار می‌کنیم. هر تکنیک به میزانی خوب است که درمانگر از آن استفاده می‌کند. اصلاح (تغییر) یک تکنیک برای ارتباط مناسب کودک و درمانگر، مناسب‌ترین کاربرد این کتاب است. ما امید داریم، تکنیک‌های متفاوتی به درمانگران ارائه کنیم تا برای کمک به کودکان استفاده کنند.»

به گفته مولفان، سعی شده تکنیک‌ها ویژه، عملی، ابتکاری و بدیع باشند یا یک اصلاح اساسی در تکنیک‌های قبلی ایجاد کرده باشد. تکنیک‌ها در هفت بخش گروه‌بندی شده است؛ تکنیک‌های مربوط به هنرهای بیانی، تکنیک‌های بازی با عروسک‌ها، تکنیک‌های مربوط قصه‌گویی، تکنیک‌های بازی گروهی،‌ تکنیک‌های بازی با اسباب‌بازی، تکنیک‌های مربوط به مسابقات و سایر تکنیک‌ها، تمامی همکاران،‌ مقدمه‌ای برای تکنیک، منطق استفاده از آن و همچنین توصیف جزئیات را ارائه دادند تا نحوه اجرای تکنیک را برای کودکان نشان دهند.

تکنیک‌های مربوط به هنرهای بیانی، شامل رسانه‌های مختلف برای بیان از طریق هنر است. مثل رنگ کردن، مجسمه‌سازی، گل، ماژیک‌ها،‌ نقاشی‌ و غیره. هر جایی برقراری ارتباط مشکل باشد، این رسانه‌ها به‌طور موفقیت‌آمیز کودکان را در بیان موقعیت‌های آسیب‌زا و سایر مشکلات روان‌شناختی کمک می‌کنند.

تکنیک‌های بازی‌های گروهی، روش‌های مختلف بازی را برای استفاده در یک شکل گروهی برای مهارت‌های اجتماعی کودکان،‌ مدیریت خشم و سایر گروه‌های حمایتی ارائه می‌دهد. در تکنیک‌های بازی رقابتی، از بازی‌های خریداری شده از فروشگاه‌ها یا بازی‌هایی که توسط درمانگر ساخته شده، برای کمک به کودکان در بیان مسائل روان‌شناختی استفاده می‌شود. در تکنیک‌های بازی رقابتی،‌ کودک با احساس امنیت، افکار و احساسات مانند آنچه در یک موقعیت واقعی تجربه کرده بیان می‌کند. این فاصله گرفتن از دنیای واقعی سبب می‌شود تا بازی درمانی برای افراد با سنین مختلف سودمند واقع شود.

برای تکنیک‌های مربوط به اشیاء و اسباب‌بازی‌ها، درمانگر از یک اسباب‌بازی خاص یا شیء خاص استفاده می‌کند تا بیان را در بازی درمانی تسهیل کند. تکنیک‌های قصه‌گویی نشان می‌دهد که چگونه از داستان‌ها برای کمک به کودکان استفاده کنیم تا مشکلات سوگ، خشم، طرد شدن و دلبستگی را از طریق استعاره داستان بیان کنند. تکنیک‌های عروسک بازی نیز در بازی درمانی برای کمک به کودکان استفاده می‌شود تا تعارض و موضوعات ایفای نقش را در ارتباط با خانواده و دوستان در یک محیط ایمن بیان کنند. در پایان، در بخش مربوط به سایر تکنیک‌ها، استفاده از مجموعه تکنیک‌هایی را توضیح می‌دهیم که در بازی درمانی با موضوعات مختلف به کار می‌رود.

این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به درمان کودکان هستند جالب خواهد بود و به افراد فرصت می‌دهد تا از میان تکنیک‌های مختلف برای تسهیل کردن بیان مشکلات روان‌شناختی و کار به شیوه‌ای از تنش (بازی‌گونه و سرگرم‌کننده) و بدون تهدید استفاده کنند.

چاپ دوم کتاب “101 تکنیک بازی درمانی» با شمارگان هزار و 100 نسخه در 472 صفحه به بهای 28 هزار تومان به همت نشر دانژه روانه کتابفروشی‌ها شده است.